Jirkovský rytíř

Město Jirkov a okolí

Nádraží Jirkov – brána do města?

19. prosince 1872 byl zahájen provoz na železniční trati Podmokly – Osek – Chomutov a Jirkovem projel první vlak. Do Chomutova dorazil ve tři hodiny a 10 minut odpoledne, kde zakončil jízdu ve stanici společnosti Duchcovsko-podmokelské dráhy na dnešním nákladovém nádraží.

Železniční stanice, která se dnes nachází na okraji Nových Ervěnic a zájmu cestujících se příliš netěší (není napojena na žádnou z linek MHD, provoz zajišťuje jen několik párů vlaků ve směru na Žatec), ležela na trati, která vedla ve směru z Chomutova zhruba v místech, kde se dnes nachází cyklostezka podél zooparku. Z Jirkova pokračovala dále do Nového Sedla nad Bílinou (obec kousek za dnešní Kyjickou přehradou), poté se stáčela pod úpatí Krušných hor do Dřínova, Horního Jiřetína a Litvínova. V souvislosti s těžbou uhlí na Velkolomu ČSA byla doprava na trati v úseku z Jirkova do Litvínova v roce 1971 přerušena – zrušeny byly železniční stanice Kyjice, Nové Sedlo nad Bílinou, Kundratice u Chomutova, Dřínov zastávka, Albrechtice u Chomutova a Janov. Poslední vlak v tomto směru zde projel 22. května 1971.

Úsek z Chomutova do Jirkova zůstal zachován, 3.6.1984 byla ale zrušena osobní doprava a později byla trať využívána už jen občasně nákladními vlaky. 15. března 1996 byla zahájena výluka kvůli stavbě mimoúrovňového křížení silnice I/13 a trať zůstala uzavřena téměř rok. Osobní doprava se do Jirkova vrátila v roce 1997, kdy se 28. září konalo slavnostní obnovení tohoto provozu.

Dnes je nádraží ve velmi zanedbaném stavu. S budovou ve vlastnictví České republiky má právo hospodařit státní organizace Správa železniční dopravní cesty. Je posprejována, okna jsou „zazděna“ dřevotřískou. Zazděny jsou vstupy i okna přilehlého objektu sociálního zařízení. Výdejna jízdenek zde byla uzavřena v roce 2009, jak se dočteme ze zažloutlého papíru umístěného na vstupu do někdejší čekárny. Nyní je využitá jen část nádražní budovy, sídlí zde skautské středisko.

použitý zdroj: STODOLA, Zdeněk: Historie železnice Chomutovska, České dráhy a.s., Chomutov, 1997.

jr

tobiáš
1. 3. 2018 13:21

ja tam byl
uplně zchatralí
chodí tám kouřit mladeš
a vlaky tam pojedou 2x deně
ale město to nějak netrapí
ale chtějí to prodlužit na autobusák

KelAgivagen
28. 6. 2017 16:01

Amoxicillin Vomiting viagra Statutaria Kamagra Vendite

Anonym
17. 3. 2017 20:16

Za ODS se to rozmohlo a spravilo, za ČSSD se opět vše zdemolovalo jako za Komunismu

Anonym
17. 3. 2017 20:13

Odtud se bude jinak postupovat 🙂 klasicky jezdit jako ve třicátých a čtyřicátých letech, kdy se krásně jezdilo do památkových oblastí :-)))) na dálku mají i ti průvodčí pořád toho jakoby papouška s vrtulkou :-)))

Zanechat názor

Copyright Jirkovský rytíř © 2016